Terapia prin Carte

Terapia prin Carte

Ideea citirii ca activitate de vindecare nu este nouă; aparent, regele Ramses al II-lea al Egiptului avea o cameră specială pentru cărțile sale, iar deasupra ușii erau cuvintele: „Casa vindecării pentru suflet”. Sigmund Freud a încorporat literatura în psihanaliza sa la sfârșitul secolului al XIX-lea. Specialiștii din domeniul medical și psihologii au prescris cărți pentru ca pacienții să le citească de o sută de ani sau mai mult. Dar era mai degrabă un adjuvant al altui tratament decât un tratament în sine.

Termenul de biblioterapie – arta folosirii cărților pentru a ajuta oamenii în rezolvarea problemelor cu care se confruntă – a fost folosită pentru prima dată în anul 1916 de către Samuel Crothers în SUA iar puțin mai târziu, în Marea Britanie, au fost înființate programe de instruire în biblioterapie, de obicei conectate cu școlile și spitalele medicale. În 2007, filozoful Alain de Botton a co-fondat School of Life din Londra, cu scopul de a dezvolta inteligența emoțională prin cultură.

Deși biblioterapeuții prescriu uneori filozofie, poezie și cărți de creație nonficționale, romanele sunt mai frecvente. Deci, de ce ficțiunea este mai terapeutică? Cercetările au arătat că ficțiunea literară mărește capacitatea noastră de a empatiza cu ceilalți, de a ne pune în pantofii altora; pentru a deveni mai intuitiv cu privire la sentimentele altora și pentru a reflecta asupra problemelor noastre pe măsură ce citim și empatizăm cu un personaj fictiv care se confruntă cu probleme similare. Când ne trezim că plângem cu sau pentru caracterul din poveste, și noi plângem pentru noi înșine; un fel de catharsis.

De ce a citi o carte este mai terapeutic decât a urmări filmul aceleiași povestiri? Un film bun poate avea, desigur, și proprietăți terapeutice, la fel ca o carte bună, dar, în general, mintea și imaginația noastră sunt mai angajate atunci când citim, pentru că trebuie să umplem atâtea lucruri care ne sunt specificate în cuvinte. Unele dintre plăcerile de a citi un roman cuprinzător includ unirea imaginației noastre cu cea a autorului și a merge pe tangentele de vis în care devenim personajul sau ne imaginăm în situații similare. Un film se mișcă prea repede pentru asta și nu trebuie să ne imaginăm cum arată și sună personajele sau locațiile. Suntem blocați cu ceea ce este pe ecran.

Majoritatea dintre noi, când citim pentru relaxare, preferăm să ne alegem propriul material de lectură. Cu toate acestea, există pericolul de a deveni prea înguști și de a ne lipi de ceea ce știm, pur și simplu pentru că nu știm că există alte cărți care nu numai că ne-ar plăcea ci și că ar fi stimulative și provocatoare (și terapeutice.) Aici biblioterapeutul schimbă viața. Ca orice specialist, ei sunt experți în cărți și au citit cu certitudine mai mult și cărți mult mai provocatore decât majoritatea citite de noi.

În concluzie, dacă te lupți cu ceva în viață, gândește-te la o sesiune biblioterapeutică unică, urmată mai degrabă de luni sau ani de lectură, decât luni de sesiuni de terapie săptămânală cu un psiholog sau psihoterapeut cognitiv!

Share with

Lasă un răspuns

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart

Niciun produs în coș.