Stresul – de ce ni se întâmplă să fim stresați și cum îl putem gestiona?

Stresul – de ce ni se întâmplă să fim stresați și cum îl putem gestiona?

Stresul, în termeni uzuali, este acel sentiment pe care îl simțim când suntem suprasolicitați și nu mai putem face față cerințelor. La nivel biologic, stresul este modul de apărare naturală a organismului împotriva prădătorilor și a pericolului. El „spală” corpul cu hormoni pentru a pregăti sistemele în a evita sau a face față unui pericol. Acest lucru este cunoscut ca mecanismul de luptă sau de zbor.

Când ne confruntăm cu o provocare, o parte din reacția noastră este fizică. Organismul activează resursele pentru a ne proteja, pregătindu-ne fie să rămânem și să luptăm, fie să scăpăm cât mai repede posibil. Organismul produce cantități mai mari de substanțe chimice precum cortizol, adrenalină și noradrenalină. Acestea declanșează o creștere a frecvenței cardiace, sporirea pregătirii musculare, transpirația și vigilența. Toți acești factori îmbunătățesc capacitatea de a răspunde unei situații periculoase sau provocatoare.

Factorii de mediu care declanșează această reacție sunt numiți factori stresori. Exemplele includ zgomote, comportament agresiv, o mașină cu viteză maximă, momente înfricoșătoare în filme sau chiar ieșire la prima întâlnire. Cu cât mai mulți factori de stres primim, cu atât avem tendința de a ne simți mai stresți.

Așadar, stresul este un răspuns fizic și psihologic al corpului nostru față de anumiți stimuli. Spuneam în articolul anterior că starea ta de bine depinde numai și numai de tine. Așdar, cum să faci să îți fie bine, să scapi de stres, de starea aceea încărcată din tine? Răspunsul: tot prin stimuli!

Angrenează-ți simțurile!

Un mod rapid de a scăpa de stres este prin angrenarea unuia sau mai multor simțuri – vedere, sunet, gust, miros, atingere sau mișcare. Cheia este să găsești intrarea senzorială care funcționează pentru tine. Ascultarea unui cântec te face să te simți calm? Sau mirosul de cafea măcinată? Sau poate mângâierea unui animal funcționează rapid în a te face să te simți relaxat? Toată lumea răspunde intrării senzoriale într-un mod diferit, așa că experimentează pentru a găsi ceea ce funcționează cel mai bine pentru tine.

Condițiile antistres sunt la tine acasă. Te rog să mergi în baie și să îți umpli cada cu apă caldă pe care să o amesteci cu sarea de baie cu lavandă. Această plantă este arhicunoscută pentru efectele sale de relaxare, tratare a insomniilor sau a depresiei. Dă drumul la muzica ta preferată, cea care te liniștete. Îți recomand Erik Satie, pe mine mă liniștește de fiecare dată.

Ești gata! Cufundă-te în apă, în relaxare, în visare!

 

Săptămână frumoasă să ai!

Share with

Lasă un răspuns

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart

Niciun produs în coș.